pengertian akhlak (sambungan part 1)
Selain itu, untuk membiasakan diri dengan sifat dan nilai yang baik
serta membuang sifat yang tercela, individu Muslim hendaklah sentiasa
mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. dan menurut serta patuh kepada
perintah-Nya. Justeru setiap Muslim mesti berusaha untuk memiliki dan
mengamalkan akhlak dan sifat terpuji dalam kehidupan seharian.
Daripada
perbincangan di atas, jelas menunjukkan bahawa Islam mementingkan factor
kebiasaan dalam pembentukan dan pembinaan peribadi manusia. Contohnya, hadis
Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Suruhlah anakmu mendirikan solat ketika umurnya tujuh
tahun, dan pukullah mereka ketika berumur sepuluh tahun sekiranya enggan
melakukannya” jelas menegaskan perkara ini. Sebagai ibu bapa atau pendidik,
kita hendaklah menyuruh anak-anak menunaikan solat agar amalan solat itu
menjadi kebiasaan kepada anak-anak. Apabila ia menjadi satu kebiasaan, maka
anak-anak tidak akan berasa keberatan atau bebanan dalam melaksanakan ibadah
solat. Ibarat kata pepatah, “alah bisa tegal biasa”.
Hal ini
menunjukkan bahawa Islam mementingkan faktor kebiasaan dalam pembentukan dan
pembinaan peribadi manusia. Ahli falsafah Greek, Aristotle turut menyatakan
bahawa perilaku yang diulan-ulang akan membentuk kecenderungan yang positif,
yang akhirnya akan melahirkan tabiat atau virtues, dan itulah sebenarnya
akhlak. Malah, kepentingan faktor kebiasaan dalam tindakan dan perbuatan
manusia diakui oleh para ahli psikologi dan moral menerusi teori-teori
pembelajaran tingkah laku yang diketengahkan. Perkara ini juga boleh dilihat
dalam kalangan orang tua yang bersifat tradisional. Mereka kelihatan sukar
untuk menerima nilai dan mengamalkan tabiat baharu disebabkan telah biasa dan
sebati dengan apa yang dipegang dan diamalkan sebelum ini. Sebaliknya,
anak-anak kecil sangat cepat dan mudah dibiasakan dengan fikiran atau idea
baru. Perbezaan ini disebabkan faktor kebiasaan kerana orang tua sudah biasa
hidup dengan tradisi atau nilai-nilai lama (Humaidi Tatapangarsa, 1979).
Akhlah juga
didefinisikan sebagai maruah. Hal ini kerana apabila seseorang Muslim
memelihara dan mengamalkan akhlak Islam, maka sekaligus dia telah memelihara
maruah diri dan agamanya. Maruah yang dipamerkan merupakan maruah yang mulia
dan tinggi nilainya dan memberi kebaikan kepada diri individu itu sendiri dan
juga orang lain.
Tegasnya,
kedudukan akhlak dalam Islam amat jelas. Terdapat banyak ayat al-Quran dan
hadis Rasulullah s.a.w. yang menunjukkan bahawa peranan akhlak dalam Islam
tidak boleh dipisahkan daripada kandungan agama itu sendiri. Dengan kata lain,
agama Islam amat berkait rapat dan menekankan soal akhlak. Oleh itu, istilah
akhlak juga diberi maksud agama kerana itu merupakan sebahagian daripada agama
Islam itu sendiri. Seringkali soal kesempunaan iman atau akidah seseorang
dikaitkan dengan amalan nilai akhlak. Lanjutan daripada definisi ini juga
memperlihatkan perkaitan yang sebati antara agama dan akhlak kerana akhlak
dalam Islam ialah nilai keagamaan dan nilai kudus yang perlu dipelihara.
Berdasarkan kepada
pengertian-pengertian ini, jelas bahawa akhlak merupakan sifat semulajadi,
tabiat serta maruah, agama yang
mempamerkan gambaran atau rupa batin seseorang. Menurut Miqdad Yalchin (1998),
akhlak boleh dismpulkan maksudnya yang mengandungi aspek-aspek berikut:
1. Sifat semulajadi
yang dimiliki oleh seseorang.
2. Sifat yang dimiliki
oleh seseorang melalui latihan, rangsangan atau sebagainya yang akhirnya
menjadi adat atau tabiat.
3. Akhlak meliputi dua
dimensi iaitu batin atau kejiwaan dan zahir dalam bentuk perlakuan.
Imam al-Ghazali juga mentakrifkan akhlak sebagai: Suatu gambaran
daripada keadaan dalam diri yang telah sebati, daripadanya melahirkan tingkah laku yang mudah dicerna
tanpa memerlukan pengulangan.
Sifat dan gambaran batin
yang indah serta kelakuan yang mulia inilah yang perlu dilahirkan di mana ia
bukanlah sesuatu yang bersifat subjektif
malah dalam Islam ia berdasarkan dan ditentukan secara mutlak oleh
Penciptanya iaitu Allah s.w.t. Misalnya, manusia dikehendaki menyayangi ibu
bapanya, saudaranya malah haiwan sekalipun, merasa belas kasihan kepada orang
fakir miskin, menjauhi sifat sombong, riak, iri hati dan sebagainya. Menurut
Miqdad Yalchin lagi, akhlak merupakan prinsip-prinsip dan dasar atau kaedah
yang ditentukan oleh wahyu untuk mengatur perlakuan, mambatasi (membentuk)
hubungannya dengan orang lain sehingga mencapai matlamat kewujudannya di dunia
ini secara yang paling sempurna.
Masyarakat di mana-mana sahaja di dunia ini dan bila-bila masa juga
sentiasa menerima dan menyanjung tinggi akhlak yang baik dan sebaliknya menolak
dan membenci akhlak yang buruk dan keji. Mustafa Hj. Daud (1988) menjelaskan
bahawa menurut al-Imam al-Maududi:
Nilai akhlak yang baik dan akhlak yang keji adalah berbentuk
sejagat, iaitu semua masyarakat di dunia ini pada keseluruhannya mempunyai
pandangan yang sama terhadap akhlak yang baik dan sama-sama mengeji akhlak yang
keji. Justeru, al-Quran menggunakan istilah al-Ma’ruf (sesuatu yang telah
diketahui manusia tentang baiknya sesuatu perbuatan) untuk akhlak yang baik dan
al-Munkar (sesuatu yang telah diketahui tantang keburukannya) untuk akhlak yang
buruk.
Dalam Islam, untuk mengenal pasti antara baik dengan buruknya
sesuatu perbuatan atau perlakuan itu adalah jelas. Sebarang tingkah laku
manusia yang bertujuan untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t., maka dikatakan
baik dan mulia. Sebaliknya segala
tindakan yang menyebabkan kemurkaan-Nya ia dikatakan jahat dan keji. Hal ini
kerana matlamat hidup manusia sebenarnya adalah untuk mencari keredhaan Allah
s.w.t. segala apa yang dilakukan oleh umat Islam semata-mata kerana Allah
s.w.t. dan ikhlas melakukannya.
Demikian juga menurut Abdullah al-Amin an-Na’miy (1994), Ibnu
Khaldun menegaskan bahawa agama bermatlamatkan ke arah pembinaan akhlak yang
baik, sama ada melalui perintah ataupun tegahan. Oleh itu, manusia perlu
mempelajari dan mengenalpasti antara akhlak yang bersifat baik dan yang buruk.
Malah bagi umat Islam, mempelajari ilmu akhlak
dan mengenali jenis akhlak yang baik dan yang buruk itu merupakan
sesuatu tuntutan dalam Islam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan