pengertian akhlak (part 1)
PENDAHULUAN
Akhlak merupakan sesuatu yang penting dalam membentuk ummah yang
gemilang. Selain itu juga, akhlak ini terbahagi kepada dua bentuk iaitu akhlak
yang baik dan akhlak yang buruk. Akhlak yang baik merupakan sesuatu yang lahir
dari hati tanpa dipaksa oleh sesuatu pun, manakala akhlak yang buruk pula
merupakan sesuatu yang boleh menyebabkan seseorang itu terjerumus ke dalam
kancah yang boleh merosakkan akidah.
Walaupun manusia boleh dipisahkan daripada bidang ilmu atau
pemikiran, bahkan juga boleh dipisahkan daripada agama dan kepercayaan, tetapi
tidak boleh dipisahkan dengan akhlak atau moral. Ini kerana setiap perbuatan,
amalan atau tindakan yang diambil tidak terlepas atau terkeluar daripada
lingkungan hukuman sama ada terhadap dirinya atau orang lain ataupun benda lain
iaitu adakah baik atau tidak segala tindakan tersebut. Jika baik jawapannya
perkara itu akan dilakukan tetapi jika jahat perkara itu akan ditinggalkan.
Itulah akhlak yang baik. Tetapi jika sebaliknya yang dilakukan itulah akhlak
yang buruk.
Dari sini ternyata kedudukan akhlak dalam kehidupan manusia
sehingga di kalangan orang yang tidak bermoral mereka merasakan perlu adanya
suatu akhlak yang diakui bersama oleh mereka supaya dapat mengatur kehidupan
yang lebih baik menurut pandangan mereka.
Islam merangkumi aqidah, dan syariat itu mengandungi roh akhlak.
Akhlak adalah roh kepada risalah Islam sementara syariat adalah lembaga jelmaan
daripada roh tersebut. Ini bererti Islam tanpa akhlak seperti rangka yang tidak
mempunyai isi, atau jasad yang tidak bernyawa. Sabda Rasulullah saw yang
bermaksud : "Islam itu akhlak yang baik". Begitu juga sabda Baginda
yang bermaksud : "Tidak ada sesuatu yang lebih berat timbangannya selain
daripada akhlak yang mulia."
DEFINISI DAN KONSEP AKHLAK
Istilah “Akhlak” berasal dari bahasa Arab yang diambil daripada
perkataan “Khuluq” yang boleh didefinisikan sebagai perangai atau tingkah laku,
tabiat, kepercayaan, pegangan atau agama.
Berdasarkan pengertian ini, akhlak merupakan perangai, tabiat,
maruah dan agama yang mempamerkan gambaran atau rupa batin seseorang (Asmawati
Suhid dalam Abdul Rahman Md. Aroff, 2004)
Akhlak diberi pengertian sebagai perangai atau tabiat kerana ia
dimiliki oleh individu sejak lahir lagi. Ini jelas daripada definisi yang diberi
oleh al-Ghazali (Ghazali, Darussalam, 1997) bahawa akhlak ialah satu gambaran
daripada keadaaan dalam diri yang telah sebati, yang daripadanya lahir tingkah
laku yang mudah dicerna tanpa memerlukan pengulangan.
Hal ini dijelaskan lagi oleh definisi yang diberi oleh Imam
al-Maududi yang memperlihatkan bahawa akhlak itu talah dimiliki oleh seseorang
sejak dia dilahirkan sebagaimana dilaporkan seperti berikut:
Akhlak merupakan tingkah laku manusia yang ada sejak kelahiran
seseorang. Setelah sekian lama, pembawaan itu menjadi norma yang dapat diterima
oleh masyarakat, iaitu ada yang diakui oleh masyarakat sebagai akhlak yang baik
dan ada pula yang keji. Dengan kata lain, akhlak menurut al-Maududi sebagai
sebarang tingkah laku yang baik yang telah menjadi adat kebiasaan sesuatu
masyarakat. Apabila ia dilakukan tidak lagi perlu berfikir panjang untuk
menerima atau menolaknya.
[Mustafa Hj. Daud, 1988: 86]
Walau bagaimanapun, pengertian bahawa akhlak itu merupakan perkara
yang telah sebati dalam diri manusia ini perlu difahami secara lebih teliti dan
dihuraikan dengan lebih terperinci kerana ia boleh menghasilkan tanggapan yang
tidak tepat bahawa tidak perlu diadakan pendidikan akhlak dalam kalangan
kanak-kanak memandangkan akhlak
merupakan sifat yang telah sebati dalam diri seseorang individu. Hal ini
kerana menurut Islam, anak-anak dilahirkan bersifat fitrah, yakni tabiat
semulajadi manusia itu suci dan bersih daripada dosa dan noda.
Sebagaimana firman Allah s.w.t.:
Maksud: “(Setelah jelas kesesatan syirik itu) maka hadapkanlah
dirimu (engkau dan pengikut-pengikutmu, Wahai Muhammad) ke arah agama yang jauh
dari kesesatan; (turutlah terus) agama Allah, iaitu agama yang Allah
menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk
menerimanya; tidaklah patut ada sebarang perubahan pada ciptaan Allah itu;
itulah agama yang betul lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.”
[Ar-Ruum, 30: 30]
Berkaitan hal ini, Imam al-Ghazali sendiri telah banyak memperkata
dan mengetengahkan pandangan serta idea tentang kaedah-kaedah yang boleh
digunakan untuk membentuk, mengembangkan dan mendidik moral atau akhlak
manusia. Contohnya, kaedah berbentuk teori dan praktikal, kaedah pembentukan,
penghalangan dan penyembuhan. Oleh itu, boleh dibuat rumusan bahawa sememangnya
akhlak manusia telah dimiliki sejak dia dilahirkan sama ada berbentuk positif
atau negative, namun ia boleh diubah dan dibentuk menerusi pendidikan,
rangsangan dan latihan.
Hal ini dijelaskan oleh Yalchin ketika menyimpulkan maksud akhlak
dan menurutnya (seperti dilaporkan oleh Asmawati Suhid dalam Abdul Rahman Md.
Aroff, 2004), akhlak mengandungi sifat yang dimiliki oleh individu sejak
kelahirannya; sifat ini boleh dimiliki menerusi latihan, rangsangan atau
sebagainya yang akhirnya menjadi adat atau tabiat; dan akhlak juga meliputi dua
dimensi, iaitu batin atau kejiwaan dan zahir dalam bentuk perlakuan.
Akhlak
juga didefinisikan sebagai tabiat. Tabiat atau kebiasaan dijelaskan sebagai
perlakuan atau tingkah laku yang diamalkan secara berulang-ulang, dengan ikhlas
dari dalam jiwa. Perbuatan yang diulang-ulang itu akhirnya menjadi suatu
kebiasaan dalam kehidupan seharian individu. Omar asy-Syaibani (1991) dalam hal
ini menegaskan maksud tabiat dengan huraian bahawa akhlak bukan sekadar kata-kata
yang diulang dan slogan yang dipamerkan tetapi adalah watak, kebiasaan atau
sikap yang mendalam dalam jiwa. Untuk memperoleh akhlak yang dikehendaki,
individu Muslim hendaklah mengamalkan secara berulang-ulang sehingga ia menjadi
kebiasaan dalam kehidupannya. Misalnya, memberi salam, bercakap benar, menepati
waktu, menepati janji, mencari rezeki secara halal, mengelakkan suka bercakap
bohong, membantu orang yang memerlukan, mengucapkan syukur dan bertolak ansur
merupakan akhlak yang bersifat kebiasaan. Dengan membiasakan amalan baik dan
mulia ini juga dapat menghapuskan akhlak yang keji dan digantikan dengan akhlak
yang mulia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan